Въпросник за образователно ориентиране на ученици (Magellano Junior) е батерия от тестове, която е създадена от група изследователи от университета в Падуа, Италия.
Тестовете са съобразени със съвременните концепции, използвани при избор на профил и училище в средното образование. Батерията дава на учениците идеи за факторите, които трябва да имат предвид при вземането на решение. Тестовете са конструирани така, че да наподобяват игра и предоставят възможности за свободен избор като накрая на база на дадените отговори се генерира подробен доклад.
Докладът дава оценка на това доколко взетото вече решение е подходящо и осигурява насоки в случай, че ученика все още не е направил избор. Той е конструиран така, че да подпомогне вземането на решение, като дава идеи за това „какво ще правя след това”, „ще продължа ли да уча”, „какво мога да работя след като завърша средно училище/университет” и т.н. Тези идеи създават на детето по-активна позиция при ориентирането и избора на училище.
Наред с това докладът е и ориентир за родителите, които получават обективна информация за интересите на детето и степента на увереност в собствените му възможности.
Въпросник за образователно ориентиране на ученици (Magellano Junior) дава на ученика информация за:
1. Математически способности и увереност в тях - освен, че се изучава във всички образователни програми, математиката има ключово значение за усвояването на професионални знания във всички технически, инженерни, икономически и естествено-научни специалности. Научните изследвания показват, че успешното овладяване на знанията по математика зависи не само от притежаваните знания и умения, но и от тъй наречената ""увереност"" на самия ученик в своите способности поматематика. Тези ученици, които са напълно убедени, че математиката им се удава, са склонни да приемат без страх новата информация, учат по-упорито и в крайна сметка постигат по-добър успех. Обратно на тях, ученици, които имат добри математически знания и умения, но не са уверени или се страхуват от математиката, учат без амбиция, предпочитат да избягват сложните задачи и в крайна сметка постигат по-ниски резултати
2. Способност за разбиране на текст и увереност в това - разбирането на текстове е една от основните предпоставки за ефективно учене. В средното училище неговата роля става още по-важна, тъй като все по-голяма част от учебния материал се очаква да бъде разбрана и усвоена чрез самостоятелно четене на писмени материали. Има различни начини за подобряване уменията за разбиране на текстове – чрез свързване на непознатото с вече известното (с предходни знания), чрез откриване и извеждане на основни идеи, заложени в отделните части на текста, чрез задаване на контролни въпроси за проверка на разбирането, чрез преразказване на наученото със собствени думи и други.
3. Умения за учене - тази част от „Маджелано Джуниър” изследва способностите и мотивацията за учене.
Скали:
- Мотивация за учене;
- Страх от изпитване;
- Стратегии за учене;
- Упоритост и постоянство;
- Способност за откриване на важното;
- Способност за планиране и концентрация;
- Стратегии за самопроверка.
4. Професионални интереси след завършване на училище - с тази част от „Маджелано Джуниър” се оценява интересът от професионална реализация в 14 основни сектора на икономиката.
5. Умения за справяне в трудни ситуации, свързани с ученето - в живота си всички ние сме принудени да преодоляваме различни трудности и проблеми. С някои от тях се справяме сравнително лесно, но други изискват от нас сериозни усилия и твърдост. Като цяло ние се различаваме по своите способности за преодоляване на трудностите и по начините, които предпочитаме да използваме, за да решим проблемите си. С този тест се оценяват уменията и стратегиите за преодоляване на проблемите, свързани с ученето.
Скали:
- Търсене на подкрепа от близки и приятели;
- Срещи с хора, които имат общи проблеми;
- Отказ от справяне;
- Самообвинения;
- Илюзорни мечтания;
- Изолация;
- Активно търсене на решения;
- Запазване на позитивното мислене.